Photoshop tips #1: Förstärk färgerna på din bild

Detta är mitt första PhotoShop tips här på bloggen :) Och jag tänkte starta upp detta med ett litet tips på hur man förstärker kontrasten i färgerna på din bild. I detta fall har jag valt en bild på min hund Henna:


Detta tipset gäller för: PhotoShop CS eller PhotoShop Elements.

Det går väldigt fort att fixa det här, ungefär 5 till 10 min. Och din bild kommer omedelbart se mycket bättre ut. Färgerna starkare och mer liv i bilden ;) Följ bara steg för steg nedan:

• Börja med att öppna bilden du vill arbeta med i ditt PhotoShop.

• När du har gjort det så går du ner till rutan "Layers". Sedan trycker du på den lilla ikonen som liknar en måne. Den ikonen ger dig alternativ till att skapa ett nytt lager.


• En dropdown meny kommer att visas när du trycker på den. Det första du gör är att välja alternativet "Levels...". Då kommer en ruta att dyka upp på skärmen. Det är nu du ska börja redigera bilden.

Det finns två pilar som du kan flytta på (Bilden nedan). En svar och en vit. Flytta den vita pilen så att det står 245 i rutan under. Sedan gör du samma med den svarta pilen. Och den ändrar siffrorna i rutan längst till vänster (På bilden). I den rutan ska det stå 20.

(Rödmarkerade rutan till vänster = 20 & rödmarkerade rutan till höger = 245)

• Nu när det har ändrats så kommer du säkert se en viss skillnad på din bild. Ljuset har blivit en aning mörkare, men det är så det ska vara. Men nu kommer vi till själva färgen.

• Gå ner till rutan "Layers" igen och tryck på samma knapp igen. Då kommer alla alternativ upp igen. Väl "Hue/Saturation". Då kommer den här rutan upp:


I den rödmarkerade rutan ska du ändra siffran 0 till 25 (Sen kan man så klart ändra till andra tal också, men det ser nog mest naturligt ut med 25). Då kommer du se skillnad på färgerna direkt :) Färgerna kommer synas mer och bilden får mer liv. Det blir mycket trevligare att se på den.

• Resultatet blir då:

Hoppas att det hjälpte dig ;) Kommentera bara om ni vill att jag ska ta upp något annat!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

-Namn:
Kom ihåg mig?

-E-postadress: (ses bara av oss)

-URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback